Ikonic Toys op Google's Digitale Werkplaats

De Digitale Werkplaats, een initiatief van Qredits Microfinanciering en Google Nederland, is een reizende serie workshops voor startende ondernemers om meer kennis op te doen over online ondernemen. Tijdens de Haagsche workshop mocht speelgoedontwerper Maurice Doorduyn van Ikonic Toys samen met Bob Kaptein van Maison Kelder aan het publiek, en Pim van der Feltz van Google uitleggen wat zij doen aan online vindbaarheid.  

 

Pim van der Feltz Digitale Werkplaats speelgoedontwerper Maurice Doorduyn


Maison Kelder heeft van oudsher een grote bekendheid in Den Haag en omstreken, en voor hen gaat het online vooral om het vergroten en behouden van de bekendheid. Een bedrijf van meer dan 75 jaar oud heeft uiteraard meer dan voldoende externe links opgebouwd sinds de start van het web, en de SEO is dan ook dik in orde.

Voor Ikonic Toys, gestart in januari 2015 en sinds augustus 2015 online, is het nog steeds hard werken om de online vindbaarheid te vergroten. Zichtbaarheid op internet is niet iets wat vanzelf gaat, dat is na 1 jaar online voor Ikonic Toys wel duidelijk is geworden. Het jonge speelgoedbedrijf is online actief op diverse vlakken, het meest effectieve middel om de zichtbaarheid te vergroten is echter nog niet gevonden. Met online publicaties, linkbuilding en social media wordt het internet breed ingezet, maar om te stijgen in de zoekresultaten van Google is ook veel geduld vereist. Ikonic Toys zet Facebook en Twitter in voor nieuws en winacties, en Pinterest en Instagram voor stylepics en inspiratiebeelden.

 

Voor wat betreft social media wordt bij Maison Kelder met name Facebook (+9500 volgers) ingezet als marketing- en communicatietool, met daarop het laatste nieuws en kijkjes achter de schermen. 
Voor de aanwezige startende ondernemers was de podiumsessie een inspiratieve aftrap voor de diverse workshops in de Fokker Terminal.